Nya BRC Food ver 7 - vad kan den innebära i praktiken?

Bergström & Hellqvist har gjort en analys av de nya krav i BRC Food version 7 som kan komma att innebära större förändringar för livsmedelsföretagens ledningssystem och det praktiska arbetet med livsmedelssäkerhet och kvalitet. Nya krav berör bl.a. inköpsprocesser med leverantörsbedömningar, kundfokus, hygienzoner, underhåll, märkning av produkter samt redlighet/äkthet och påståenden.

Notera dock är analysen baserad på förslaget till ny version. Vad den slutgiltiga versionen av BRC Food kommer att kräva är inte definitivt klart. BRCs målsättningen är att den slutgiltiga versionen av standarden ska fastställas i juli/augusti 2014.

Inköp och bedömning av leverantörer

Kapitel 3.5 Supplier an raw material approval and performance monitoring blir ett fundamentalt/grundläggande i den nya versionen. Detta visar på ett ökat fokus på företagens styrning av föregående steg i livsmedelskedjan. Det är ett led i att säkerställa att råvaror och ingredienser uppfyller krav på livsmedelssäkerhet och redlighet, d.v.s. äkthet. I kapitel 3.5 finns flera nya krav t.ex. att leverantörsbedömning via enkäter endast får göras på leverantörer som är definierade som låg risk. När ett företag handlar av agenter (mellanhänder) ska företaget ha en procedur för godkännande av de tillverkare eller packare som agenten handlar av.

I kapitel 3.9 Traceability krävs att företaget ska utföra spårbarhetstest på de leverantörer som bedömts och godkänts endast genom enkäter (dvs låg risk) och det ska genomföras minst var tredje år.

Detta kommer innebära ökade krav på inköpsprocessen och de som arbetar med inköp, t.ex. vad gäller kompetens, riskanalyser och leverantörsrevisioner. Många företag kommer att behöva öka resurserna för att genomföra leverantörsrevisioner. En utmaning i detta är att göra effektiva leverantörsrevisioner med rätt fokus med hänsyn till livsmedelssäkerhet och redlighet.

Kundfokus

Kundfokus fanns med i version 5 av BRC Food och togs bort i version 6. Nu är det åter infört i standarden genom kapitlet 3.12 Customer focus and communication. Kraven handlar om att identifiera kundernas eventuella specifika krav, t.ex. krav på arbetssätt och kontroller. Dessa ska kommuniceras till berörda i företaget och till leverantörer som berörs av kraven.

Detta kommer innebära att funktioner för marknad och sälj återigen tydligare kommer att behöva vara delaktiga i ledningssystemet utöver hantering av reklamationer och klagomål från kund.

Hygienzon

I kapitel 4.3 Layout, Product Flow and Segregation finns en uppdelning i fler olika hygienzoner jämfört med version 6 av BRC Food. Det finns en typ av zon som är mellan High Care och Low-risk som benämns Ambient High Care. Denna zon är för produkter som kan förvaras i rumstemperatur och som är känsliga för tillväxt av patogena mikroorganismer.

Detta kan innebära en mer komplicerad indelning av verksamheten i olika zoner vilket kan göra det mer komplext för personalen i att följa hygienregler för olika zoner.

Underhåll

I kapitel 4.7 Maintenance finns krav på att företaget ska eftersträva att det finns verktyg som endast ska används och förvaras i zonerna High-risk och High care.

Detta kan innebära att företag behöver fler uppsättningar av olika verktyg och väljer företag att inte ha specifika verktyg i dessa zoner kommer man att behöva ha en tydlig motivering för det och införa lämpliga rutiner för att hantera riskerna med verktyg som används i flera zoner.

Märkning av produkt

Med nya versionen finns ett helt nytt kapitel 5.2 Product Labelling. Flera av kraven i detta kapitel finns redan i version 6 men i version 7 av standarden förtydligas kraven på märkning av produkt. T.ex. att det ska finnas procedurer för genomgång av informationen i märkningen vid olika förändringar såsom förändring av råvaran eller nya leverantörer av råvaror.

Med nya versionen finns även ett nytt fundamentalt/grundläggande krav i kapitel 6.2 Labelling and Pack control. Flera av kraven i detta kapitel finns redan i version 6 men i version 7 av standarden förtydligas kraven. Ett nytt krav är att det endast är det förpackningsmaterial som ska användas direkt som får finnas vid paketeringslinjerna. Ett förtydligande finns kring situationer då märkning på förpackningar eller etiketter sker utanför produktionslinjen. Då ska det säkerställas med kontroller att endast korrekt märk material används på produktionslinjen. När kontroll av märkning sker in-line ska funktionen hos utrustningen som gör denna kontroll testas.

Detta kan innebära det krävs tydligare procedurer och eventuellt en annan förvaring av förpackningsmaterial samt nya tester och rutiner som relaterar till märkning i produktionen.

Äkthet och påståenden

Med nya versionen kommer ett helt nytt kapitel som heter 5.4 Product Authenticity, Claims and Chain of custody. Detta nya kapitel ersätter kapitel 5.3 i version 6. Flera av kraven i detta kapitel finns redan i version 6 men i version 7 av standarden förtydligas kraven på att säkerställa äktheten och att det inte är förfalskade eller utbytta råvaror. Företaget ska bedöma risken för att utsättas för bedrägeri vad gäller råvaror och införa lämpliga styrande åtgärder för att hantera riskerna. När det finns risk för en förfalskning eller motsvarande av råvaror ska företaget införa rutiner för att analysera råvaror och därmed minimera risken för felaktigheter.

Detta kan innebära att företag behöver komplettera befintliga faroanalyser för råvaror med analys av risken för att råvarorna inte är äkta, d.v.s. förfalskade eller utbytta. För att göra en sådan riskanalys krävs en god kunskap om samtliga föregående steg i livsmedelskedjan och förståelse för vad som kan utgöra risk för bedrägeri. Det kan även innebära att fler fackkunskaper i företaget kommer att behöva vara involverade för att göra en tillräcklig riskanalys, t.ex. kunskap i ekonomi och kunskap om de länder där råvarorna tillverkas och hanteras. När det finns risk för förfalskningar kommer det att kräva ytterligare resurser för att genomföra analyser av råvaror.