Bild: Pixabay

Webbinarium 12/11: Coronapandemins effekter på svensk livsmedelsförsörjning – vilka insikter har vi fått?

Vi har nu levt med Coronapandemin under större delen av 2020. Viruset SARS CoV-2 kom plötsligt att påverka hela det globala livsmedelsförsörjningssystemet och även vår vardag i många avseenden, inte minst genom förändrade konsumtions- och köpmönster. Vilka effekter har pandemin inneburit för svenskt livsmedelssystem i sin helhet och ur ett livsmedelsförsörjningsperspektiv? Vilka insikter och lärdomar har vi fått hittills? Detta tar Kungl. Skogs- och Lantbruksakademien reda på vid ett webbinarium torsdagen den 12 november.

– Vi kommer också att granska samhällets förmåga att åstadkomma en robust livsmedelsförsörjning, vilka lärdomar vi har dragit hittills och hur sårbar försörjningskedjan är, säger Inger Andersson, moderator för webbinariet. Vi vet att de alltmer märkbara klimatförändringarna och risken för nya pandemier kommer att utmana livsmedelssystemet i framtiden och att detta är en fråga som har accentuerats under de senaste åren, bland annat mot bakgrund av bränderna sommaren 2018 och återuppbyggnaden av ett svenskt totalförsvar, fortsätter Inger Andersson.

Vid webbinariet kommer statssekreterare Per Callenberg att göra en nationell överblick av viktiga insikter av pandemins effekter. Flera inflytelserika aktörer medverkar med insikter och kunskaper, Anna Karin Hatt, koncernchef och VD LRF, Björn Hellman, VD Livsmedelsföretagen och Karin Brynell, VD Svensk Dagligvaruhandel. Samspelet mellan näringsliv och offentlig sektor kommer att belysas av Livsmedelsverkets generaldirektör Annica Sohlström. Lantmännens vice vd Per Arfvidsson delar med sig av sina tankar när det gäller samhällets förmåga att åstadkomma en robust livsmedelsförsörjning och hur sårbar försörjningskedjan är.

Mer information
Kontakta Inger Andersson, inger.cecilia.andersson@gmail.com, 070-577 36 19, eller Linda Cederlund, linda.cederlund@ksla.se, 08-5454 7724 för mer information om webbinariet eller KSLA:s verksamhet inom området. Kontakta Agneta D Ohlson, agneta.ohlson@ksla.se, 08-5454 7712, för anmälan och länk till webbinariet.

Mer information och program

Anmälan görs på denna länk