Unikt systemkunnande på MDH

Den sexåriga forskningsprofilen Inbyggda sensorsystem för hälsa (ESS-H) startade under våren 2013 och har tilldelats ett betydande anslag från KK-stiftelsen för att bygga upp en långsiktig verksamhet kring medicintekniska monitoreringssystem.
Publicerat i "Framdtidens Forskning": http://framtidensforskning.se/presentation/unikt-systemkunnande-pa-mdh/

Professor i hälsoteknik Maria Lindén leder forskningsprofilen från Mälardalens högskola (MDH). Hon berättar att högskolan har haft sensorsystem som fokusområde i åtminstone tio år och har samlat på sig ett unikt systemkunnande.
– Våra kärnkompetenser ligger inom såväl medicintekniska sensorsystem och medicinteknisk signalbehandling som intelligenta beslutsstöd och tillförlitlig datakommunikation. Forskningen har ett spann som omfattar hela vägen från hårdvara till mjukvara för att vi ska kunna ha ett helhetsperspektiv på arbetet.

Tre olika delprojekt
Profilen innehåller tre olika delprojekt: Sensorsystem för hälsomonitorering hemma, Sensorsystem för arbetshälsa samt Infrastruktur för fysiologisk datahantering. Lindén understryker att forskningen är stadigt förankrad i både offentlig sektor och hos privata aktörer och att de frågeställningar som undersöks har sin grund i konkreta utmaningar inom exempelvis vårdsektorn.
– Vi samverkar med åtta olika aktörer som ger oss näringslivets synvinkel och många konkreta idéer – det är ett väldigt bra sätt att samarbeta – men jag vill påpeka att det inte handlar om uppdragsforskning utan om att ha en framtida samhällsnytta och slutanvändarnas behov för ögonen och finna lösningar på verkliga problem. För att uppnå det har vi en kontinuerlig dialog med både patientgrupper och anhöriga förutom naturligtvis kommun och landsting.

Systemkunnande en styrka
Maria Lindén konstaterar att en central aspekt av de tekniker som utvecklas är att de ska ge stöd åt användaren, oavsett om det gäller monitorering av yrkeschaufförers hälsotillstånd eller om det handlar om att skapa beslutsunderlag för vårdpersonal eller trygghet för brukare.
– Vi hoppas på att utveckla användarvänliga system som verkligen kan göra skillnad och ge möjlighet till snabbare reaktioner och bättre vård. Det är den största anledningen till att vårt systemkunnande är en sådan enorm styrka i den här forskningen, avslutar hon.

Mälardalens högskola - ESS-H
Mälardalens högskola är en av Sveriges större högskolor, med 14 000 studenter, 73 professorer och 900 anställda. Högskolan kännetecknas av nära samarbeten med företag och offentlig sektor www.mdh.sei regionen och fokuserar på forskning som genererar samhällsnytta både regionalt, nationellt och internationellt.
Mälardalens högskola
721 23 Västerås