Det finns stora risker med att inte hänga med i trenden loud quitting, säger Stine Hildebrandt Customer Success Manager på Simployer.

"Loud quitting" - den högljudda trenden att sluta

Du har säkert hört talas om quiet quitting, men har du hört talas om loud quitting? Idag finns det tusentals videor på TikTok där människor berättar om sin erfarenhet av en arbetsgivare och hur de säger upp sitt jobb - så högljutt som möjligt.

"Denna trend har uppstått bland Millennials och Generation Z som en reaktion på "quiet quitting" - att arbeta minimalt och inte engagera sig utanför arbetstid. "Loud quitting" innebär istället att man säger upp sig på ett spektakulärt sätt för att markera oacceptabelt företagsbeteende", berättar Stine Hildebrandt Customer Success Manager på Simployer.

"Faktum är att sociala medier är så engagerade i den högljudda trenden att till och med begreppet "quittok" har skapats", fortsätter Stine Hildebrandt.

1 av 4 överväger att byta jobb

Innan du som arbetsgivare avfärdar detta som en övergående amerikansk trend, är det klokt för chefer och HR att notera detta fenomen och överväga de potentiella konsekvenserna det kan ha på arbetsplatsen.

"En fjärdedel av de anställda överväger nu att byta jobb, antingen för att undkomma en giftig arbetskultur, en dålig chef eller i hopp om en bättre lön. Om du nu undrar om "quittok" och loud quitting kommer att påverka dig som arbetsgivare beror svaret helt på vilken sorts företagskultur ni har", säger Stine Hildebrandt.

4 frågor att ställ er för att undvika en PR-kris:

1. Lyssnar ni på era anställda regelbundet, istället för bara vid årliga undersökningar?
  2. Visar ni anställda hur viktiga de är genom regelbunden feedback och erkännande?
  3. Engagerar ni anställda i företagets prestationer och beslut?
  4. Erbjuder ni utvecklingsmöjligheter och en tydlig karriärväg?

"Att närma sig medarbetarna oftare är nyckeln. Denna trend sprider sig och öppenhet blir allt viktigare. Det är dags att anpassa sig till den föränderliga arbetsmiljön", avslutar Stine Hildebrandt.