​Svenska Bins projektledare fick priset Årets Matvän 2015

​Svenska Bins projektledare fick priset Årets Matvän 2015

Idogt arbete för de svenska bina ledde till att biodlaren Lotta Fabricius Kristiansen, även projektledare för Svenska Bin, birådgivare och utvecklingskonsulent på Sveriges Biodlares Riksförbund, måndagen 30 november fick ta emot diplom på Operakällaren i Stockholm.

Lotta Fabricius Kristiansen brukar själv kalla sig mångsysslare inom biodlingsområdet.
– Som biodlare finns det så många områden att arbeta inom. Biodlingen berör vårt lantbruk som är beroende pollinering, sysselsättningen och livsmedelsproduktionen. Dessutom utför bina en ekosystemtjänst åt oss alla när de pollinerar vår vilda natur. Detta arbetar vi inom Svenska Bin med att föra ut. Biodlingen är en mycket lämplig pedagogisk aktivitet för att åskådliggöra hållbar matproduktion både för barn och vuxna.

Det var just denna idoghet och mångsidighet i arbetet för bin, biodling och honung som ledde fram till utmärkelsen Årets Matvän 2015. När Mat & Vänners chefredaktör Pia Bendel under en lunch på Operakällaren delade ut diplomet Årets Matvän 2015, löd motiveringen:
"Lotta tilldelas den här utmärkelsen både för sin kvalitetshonung som hon levererar till namnkunniga kockar och bagare, samt för att hon utbildar och inspirerar dem att använda den som smaksättning och sötningsmedel i maten. Att hon lyfter den kulinariska aspekten, inte minst hur råvaran varierar utifrån vilken blomma nektarn samlats ifrån, hjälper till utveckla honungsanvändandet på ett gastronomiskt positivt sätt. Att Lottas arbete också bidrar till den biologiska mångfalden och ett hållbart samhälle är bara ett par av flera viktiga bi-anledningar till att hon får detta pris."

Extra stor glädje blev det när kocken Paul Svensson något senare fick ta emot det prestigefyllda priset Årets Werner. Paul har under året som gått börjat sin karriär som biodlare med Lotta Fabricius som mentor och ser fram emot att utvecklas som "bibonde" under nästa säsong. Motiveringen till hans utmärkelse löd:
"Paul Svensson har i sin yrkesutövning visat sig vara prestigelös, jordnära och ha goda insikter kring vikten av god mat såväl för vardag som till fest. Paul delar med glädje med sig av sina kunskaper och har ansträngt sig för att samverka och bygga broar över branschgränserna inom privat och offentlig måltidssektor. Paul Svensson har visat professionell ödmjukhet i ”Werner Vögelis anda”och är därmed en värdig mottagare av Årets Werner 2015 för privat sektor."

Paul Svenssons biodling

Honungsprovning med Paul Svensson på Fotografiskas restaurang

Även kocken Ulrika Brydling, som sitter i juryn för Årets Matvän, planerar samarbeten kring bin och pollinering.
– I vårt nästa projekt kan biodling spela en stor roll. Det ska bli roligt att träffa den lokala odlaren Karina Karlsson från Bro utanför Stockholm.
Läs mer om kockar, bagare och konditorer som stöttar Svenska Bin i kampanjen Naturligt Söt

--------------

Lotta Fabricius Kristiansen startade sin biodling på Smidö i Bro 1998 och utökade senare biodlingen till Kyrkhamn i Hässelby och i Tjällmo i Östergötland. Har idag cirka 70 bisamhällen och driver företaget Apinordica tillsammans med sin man Preben Kristiansen. Biodlingen är Sigill-certifierad och under omställning till ekologisk produktion enligt KRAV:s regler.
Lotta är projektledare och initiativtagare till Svenska Bin, ett marknadsföringsprojekt för svensk honung med grundsyftet att öka antalet bisamhällen i Sverige. Utöver detta är hon utvecklingskonsulent hos Sveriges Biodlares Riksförbund, håller egna kurser i biodling, är bitillsynsman i Stockholm och i Östergötland och hon har arbetat med utvecklingsprojekt i Vietnam med fokus på småskaligt lantbruk och biodling samt sköter kronprinsessan Victorias bin på Haga.

--------------

Årets matvän instiftades av Mat & Vänner 2011 för att lyfta fram dem som lägger ner själ och hjärta för att göra den svenska maten bättre. Priset tilldelas en person som med sina produkter och sin idoga utveckling berikar den svenska gastronomin med råvaror i absolut högsta klass.

Tidigare vinnare: Siw Persson, Ockelbo kyckling; Mikael Jidenholm, Ugglarps Grönt; Per Vidlund, Ängsö Fisk och Anders Larson, iWagyu.

Årets Werner har delats ut sedan 1989 och är en hyllning till kocken Werner Vögeli och människor som utmärkt sig och gjort något extra för restaurang- och storhushållsbranschen, och förvaltat Werners anda på ett föredömligt sätt.

På lunchen på Operakällaren deltog även Operakällarens kökschef Stefano Catenacci,
och vd Abbe Ibrahim samt tidigare Årets Werner.

Mat&Vänner ges ut av förlaget Mediavänner.