Ett högkapacitetsnät för järnvägen

Ett högkapacitetsnät för järnvägen

Sverige växer så det knakar och industrin investerar – detta genererar ökat resande och mer godstransporter. Tågföretagens medlemmar har därför tagit ett nytt ställningstagande för ett högkapacitetsnät.

För drygt en månad sedan kunde vi konstatera att branschen har befunnit sig i stört läge i 100 dagar och idag kan vi addera ytterligare 35 dagar. För 14 veckor sedan skulle Trafikverkets leveranser av tågplaner för veckorna 21 till 24 vara klara – leveranser som järnvägsföretagen delvis fortfarande inte har tagit del av. Järnvägsföretagens tågplanerings- och produktionsprocess utgår från existerande regelverk. I ett läge när Trafikverket inte håller de leveranstider som utlovats påverkas operatörernas planeringsprocesser i sin helhet. Effekterna på järnvägens kunder och medarbetare blir omfattande. För tågföretag är det huvudsakliga och fundamentala behovet helt enkelt leveranser i rätt tid av tidtabeller – 18 veckors framförhållning – för att produktionen ska fungera normalt.

Nästa vecka, den 25–27 april, är det dags för Train & Rail där Tågföretagen är en av medarrangörerna till mässan. Pierre Sandberg deltar i ett panelsamtal om vision för järnvägen till 2030 och Gustaf Engstrand är moderator på temat infrastruktur & trafik som möjliggör framtidens järnväg. Missa inte att titta förbi och då även diskutera branschens kompetensbehov. Järnvägscollege och JBS-initiativet Framtidens medarbetare finns på plats på mässan.

Tågföretagen har i veckan publicerat en artikel om de felaktiga siffror som har cirkulerat i media där det antytts att det endast finns 36 utbildningsplatser på YH-lokförarutbildningarna. Tågföretagen samarbetar med fem olika utbildningsaktörer som i dagsläget bedriver 12 lokförarutbildningar från norr till söder i Sverige. I år finns 450 beviljade utbildningsplatser på yrkeshögskolans lokförarutbildning.

Den 11 maj är det dags för Tågföretagens årsmöte där ny styrelse kommer att väljas och där vi även passar på att tacka av vår avgående ordförande Ted Söderholm. Det formella årsmötet följs av ett konferensprogram med fokus på senaste nytt om aktuella branschgemensamma frågor och trafikpolitisk spaning. Anmälan till årsmötet kan göras fram till den 4 maj.

Trafikanalys uppföljning av de transportpolitiska målen 2023

Varje år redovisar Trafikanalys sin årliga uppföljning av transportsystemets utveckling gentemot de transportpolitiska målen. Uppföljning är baserad på 15 olika indikatorer och för tre av dessa är Trafikanalys bedömning i år förändrad. Den förändrade bedömning berör Transportsystemets standard och tillförlitlighet, Användbarhet för alla i transportsystemet och Tillgänglighet – övriga persontransporter. Vad gäller de övergripande transportpolitiska målen bedömer Trafikanalys att samhället inte har närmat sig en långsiktigt hållbar transportförsörjning utifrån samtliga relevanta hållbarhetsperspektiv.