Indikationer i regeringens vårändringsbudget

Indikationer i regeringens vårändringsbudget

”För att bygga Sverige starkare och rikare kommer regeringens tillväxtagenda framåt att fokusera på investeringar i infrastruktur, klimatomställning, forskning, energiproduktion, samt regelförenklingar och kompetensförsörjning. Regeringen avser bland annat att lägga fram en forsknings- och innovationsproposition vars fokus är excellens, internationalisering och innovation. Dessutom avser regeringen att lägga fram en infrastrukturproposition och utarbeta en strategi för nyindustrialiseringen och samhällsomvandlingen i norra Sverige.” Detta intressanta citat är från vårändringsbudgeten, som för järnvägsbranschens del i övrigt inte innehöll några större nyheter i form av fördelningen av statens medel.

I sammanhanget har Svenskt Näringslivs chefsekonom, Sven-Olov Daunfeldt, tagit tillfället i akt och kommenterat statsbudgetens betydelse för tillväxten. I SvDs Ledarpodd berördes infrastrukturutbyggnad återkommande och återtagandet av den stora underhållsskulden belystes. Daunfeldt var noga med att poängtera att det är av stor vikt att reformer kopplade till infrastrukturen finns med i höstbudgeten – då generellt sätt större reformer kan presenteras. Chefsekonomen lyfte vidare att Sverige behöver en infrastruktur som fungerar – allt ifrån järnvägsnätet till elförsörjningen. Men samtidigt, oavsett investeringstakt, råder det omfattande kompetensbrist på många områden – inte minst inom bygg- och anläggningsbranschen. Vi behöver därmed satsa på attraktiviteten för att locka den arbetskraft som sedan ska bygga och underhålla landets infrastruktur.

När det gäller privata investeringar i infrastrukturen bedömer Sven-Olof Daunfeldt att vi behöver öppna upp perspektiven och låta statsskulden öka från dagens cirka 35 procent av BNP till ca 40 procent, det vill säga ökning av det så kallade skuldankaret. Med 0,5 procentenheter högre tillväxttakt och ränta på ränta fram till 2050 skulle över 1 500 miljarder kronor i reformutrymme genereras.

Den 13 maj kl 14.30 välkomnar vi alla medlemmar på årsmöte. Förutom årsmötet och senaste nytt från Tågföretagen kommer också Industriarbetsgivaranas förhandlingschef Per Widolf. Läs mer och anmäl dig