Receptet är både underhåll och nyinvestering

Receptet är både underhåll och nyinvestering

Under sommaren presenterade EU-kommissionen sitt förslag till enny förordning om användning av järnvägsinfrastrukturkapacitet i det gemensammaeuropeiska järnvägsområdet – och Infrastrukturdepartementet har nu förslaget ute på en första remiss som ska besvaras senast den 30 september.Förslaget innebär i stora drag en grundläggande förändring av förutsättningarnaför infrastrukturförvaltare – som Trafikverket – att tilldela kapacitet.Implementeringen av den nya kapacitetstilldelningsprocessen är tänkt att skegradvis från 2026 och slutföras till tågplan 2030. Regeringskansliet harnyligen kompletterat underlagen med en fakta-PM. Branschen arbetar nuengagerat för att bidra med kunskap för att stärka Sveriges position införlagstiftningsarbetet.

Vår initiala bedömning är att förslaget på sikt kan fåbetydande konsekvenser för utvecklingen av svensk järnväg. Den slitna svenskajärnvägen har redan nått kapacitetstaket. Det finns en risk för att denkommande regleringen än mer accentuerar intressekonflikter mellan olika segmenti järnvägssystemet. Idag samsas godstrafik med regional och långvägapersontrafik på våra spår. Järnvägens användning balanseras mellan å ena sidande långsiktiga behoven och å andra sidan behovet av flexibilitet och anpassningsbarhettill stigande eller ändrad efterfrågan på järnvägstransporter, inte minst inomgodssegmentet. Vi ser med viss oro på risken för att suboptimeringar kan ledatill att ett samhällsekonomiskt effektivt utnyttjande av infrastrukturen intekan ske i enlighet med de transportpolitiska målen. Den avregleradejärnvägsmarknadens behov måste säkras och vi noterar exempelvis att regleringenav infrastrukturförvaltarens ansvar för tilldelade tåglägen skärps. Det ärtroligt att Sverige, liksom övriga EU:s medlemsstater, som en följd avregleringen kommer stimuleras att mer konkret ta ställning till vad järnvägens rolli transportsystemet ska vara i framtiden.

Ystad Summit gick av stapeln i veckan och Elvira Sofic frånTågföretagen medverkade i panelsamtalet ”Hallå,järnvägen genom Skåne behöver mer kapacitet”.Hur ska vi klara av regional tågpendling och ökade nationella godsflöden genomSkåne? Våra viktigaste medskick var är att järnvägens kapacitetsbrist är ennationell utmaning. Idag saknas det ett systemperspektiv på den inverkan somregionala driftstörningar och kapacitetsbrist har på hela järnvägssystemet. MedFehmarn Bält-förbindelsen som öppnas mellan Danmark och Tyskland 2029 och deökade transportflödena som följer kommer Sverige – med dagens investerings- ochutbyggnadstakt – inte kunna möta den faktiska efterfrågan avjärnvägstransporter. Ökad investeringstakt, utbyggnadshastighet och etthelhetsperspektiv där hanteringen av underhållsskulden inte ställs emot behovetnya spår är receptet som våra beslutsfattare borde lära sig utantill.