Utmaningarna i branschen fortsätter

Utmaningarna i branschen fortsätter

Det är ingen hemlighet att Trafikverket har stora utmaningar med rimlig leveransnivå inom nuvarande (T22) och kommande tågplan (T23). Vi ser att reviderade tågplaner och enstaka tåglägen för närvarande levereras med endast några veckors framförhållning och − i vissa fall − några få dagar innan avgång. Tågföretagen får då i sin tur svårt att hinna med personal- och resursplanering och det blir tapp i biljettförsäljningen. Trafikverkets förseningar flyttar även fram tidpunkten för biljettsläpp inför julledigheterna.

Trafikverket har varit transparent med de stora utmaningar som implementeringen av det nya planeringssystemet MPK innebär och det påverkar direkt nästa års tågplan (T23). Transportstyrelsen följer upp Trafikverkets följsamhet mot gällande regelverk.

I tisdags deltog Tågföretagen på det första mötet om aktörssamverkan inom beredskapssektorn − transporter. Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana inledde mötet och presenterade myndighetens uppdrag och förväntningar på transportsektorn. Tågföretagen kan konstatera att samarbetet mellan myndighet och branschaktörer är i uppstarten och att en del arbete återstår för att få till en tydlig målsättning och struktur för samverkan. Vi ser fram emot att bidra i det fortsatta arbetet. I sammanhanget vill vi passa på att rekommendera en debattartikel av Svenskt Näringsliv om vad Sveriges nästa regering borde prioritera inom säkerhetsområdet.

I veckan har Tågföretagen och flera medlemsföretag deltagit i den stora järnvägsmässan InnoTrans i Berlin. InnoTrans, liksom så många andra mässor och konferenser, nödgades ta paus under pandemin och det var en påtaglig glädje att äntligen återses i detta viktiga sammanhang, där leverantörer och köpare av fordon och utrustning möts. Järnvägens digitalisering och dess bidrag till att klara klimatutmaningen står i centrum, vilket tydligt framhölls av den tyske infrastrukturministern Volker Wissing under inledningsceremonin.

Får vi en ny regering och ett färdigförhandlat koalitionsavtal inom de närmaste dagarna? Det återstår att se – spekulationerna om ministerposter har kommit igång och namn som nämnts för infrastrukturposten är exempelvis Lars Hjälmered, tidigare ordförande i riksdagens näringsutskott. Tågföretagens prioriteringar för regeringsförhandlingarna finns här.