Vi finns på plats i Almedalen!

Vi finns på plats i Almedalen!

I slutet av juni finns Tågföretagen på plats i Almedalen. Vitar med oss nya perspektiv och starka argument för att ta tillvara bådejärnvägens stora möjligheter och svåra utmaningar. Det senaste året har lägetvarit extraordinärt för branschen. Almedalen blir därför en viktig mötesplatsför viktiga och framåtblickande diskussioner. Vi kommer bland annat attdiskutera infrastrukturfrågor, transporteffektivitet, affärsavtal inom den upphandlade persontrafikenoch mycket annat. Vi kommer ta upp värdet av målstyrning inomtransportpolitiken, som alternativ till prognosstyrning. Hoppas att vi ses iVisby!

Tågföretagens arrangemang:

Hur skapar vi affärsavtal med fokus på samarbete för attnå kollektivtrafikens branschmål till 2030?

Tid: torsdag 29 juni, kl 12.00-12.45, 2030-arenan Mellangatan27

En stor del av kollektivtrafiken drivs genom offentligtupphandlade kontrakt. Branschens mål är beroende av fungerande relation mellanbeställare och trafikutövare, därmed är det dags att gå från traditionellaavtalsmodeller och riskfördelning till en framtidsmodell baserad på samarbeteför gemensamma mål. Hur ser affärsavtalen ut idag och hur uppnår visamarbetsorienterade affärsavtal?

Deltagare:

Pierre Sandberg, Tågföretagen, Johan Wadman, Svensk Kollektivtrafik, Anna Höjer, Transdev, med flera.
Moderator: Mattias Goldmann

Deltagarlistan kommer att uppdateras löpande

Hur ökar vi transporteffektiviteten genom samverkanmellan järnväg, väg och sjöfart?

Tid: torsdag 29 juni, kl 13.00-13.45, 2030-arenan Mellangatan 27

Transportberoendet i samhället är stort och väntas fortsättaöka. I dag står inrikes transporter för en tredjedel av Sveriges totalautsläpp. Transportsektorn har ålagts ett tufft beting att ställa om till följdav globala, europeiska och nationella krav om minskade växthusgasutsläpp.

För att nå de svenska nationella klimatmålen måste utsläppenminska med närmare 10 procent per år fram till 2030. Fram till 2040 är dessutomTrafikverkets prognoser att transportvolymerna kommer att öka med 50 procent.Därmed blir optimeringen av samverkan mellan väg, järnväg och sjöfart ettviktigt bidrag i omställningen. Att sträva efter transporteffektivitet ärnaturligt inom åkerinäringen, godsjärnvägen och sjöfarten och handlar i grundenom den mest effektiva vägen från punkt A till punkt B. Men för att uppnå ökadtransporteffektivitet krävs dock ett antal åtgärder på både kort, medel ochlång sikt vilket diskuteras under detta seminarium.

Deltagare:

Gustaf Engstrand, Tågföretagen, Ulric Långberg, Sveriges Åkeriföretag, ,Anders Hermansson, Svensk Sjöfart, Maria Signal Martebo, Alstom, Henrik Ekelund, Svensk Handel, Gunilla Svantorp (S), riksdagsledamot, med flera.
Moderator: Mattias Goldmann

Deltagarlistan kommer att uppdateras löpande

Andra arrangemang Tågföretagen deltar i

Tågföretagen medverkar även i rundabordssamtal som berörsäkerhet och beredskap, målstyrning samt kompetensförsörjning.

Den 30 juni deltarGustaf Engstrand på seminariet ”Från Göteborg till Venedig – hur gör vi detenklare att boka tågbiljetter genom Europa?” som arrangeras av Miljöpartiet iEuropaparlamentet kl. 16.00-16.45 samt på seminariet ”Transporterna ochdrivmedlen vid kris – hur tryggar vi säkerheten och ökarsjälvförsörjningsgraden?” arrangerat av 2030-sekretariatet och St1 kl.18.00-18.45. Läs mer om samtalen