Vi kan både amortera och investera!

Vi kan både amortera och investera!

Riksgälden räknar numera – till skillnad från tidigare mer negativa prognoser – med överskott i statens budgetsaldo på 22 miljarder kronor under 2021. Och överskottet för 2022 prognostiseras till hela 94 miljarder – en upprevidering med nära 30 miljarder jämfört med prognosen i maj 2021. För 2023 väntas enorma 107 miljarder kronor i överskott, plus uppskattade 30 miljarder i ofinansierade reformer. Enligt regeringens budgetproposition för 2022 ska statsskulden amorteras ner med 240 miljarder de kommande tre åren. Men det var innan de senaste beskeden från Riksgälden, så det finns uppenbarligen utrymme både för avbetalning av statsskuld och för investeringar i framtiden.

Det är motsägelsefullt att ett land med så goda finanser och så enorma behov av utveckling av eftersatt infrastruktur – för energiöverföring, transporter med mera – avstår från att göra det uppenbara. Ramen för nationell plan för statens transportinfrastruktur 2022–2033 sattes i juni av riksdagen. En ram på 800 miljarder innebär visserligen en ökning från tidigare, men den ökningen är endast några få procent om hänsyn tas till förändringar i penningvärdet. Som andel av BNP har ramen inte ändrats på fyrtio år. Under tiden har behoven samlats på hög. Trafikverkets uppgift är inte avundsvärd och de prioriteringar som måste göras i kommande förslag till nationell plan är smärtsamma för myndigheten. Men de drabbar landet Sverige både på kort och lång sikt.

Det borde inte vara drömtänkande att använda de väl kända överskotten och de fyllda ladorna till ett infrastrukturlyft. Då skulle vi kunna arbeta ner underhållsskulden och tillföra den kapacitet och de nya snabbare förbindelser som så väl behövs i form av Norrbotniabanan, Nya ostkustbanan, Oslo-Stockholm, Oslo-Göteborg-Köpenhamn, ny Öresundsförbindelse och nya stambanor Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö. Det skulle vara en investering i framtida tillväxt och välstånd till gagn för vårt land och för framtida generationer.

Veckans mediesammanställning innehåller dels en länk till ett intressant seminarium där EU-kommissionen lämnade sin syn på marknadsutvecklingen för persontrafik och med deltagande från Snälltåget, dels en hel del matnyttigt inför klimatmötet i Glasgow som inleds i helgen.