Gå videre til innhold
Nå kommer den nye hjemmekontorforskriften. Det betyr blant annet at særregler om arbeidstid på hjemmekontor oppheves. Simployer forklarer. FOTO: Dreamstime

Nå kommer den nye hjemmekontorforskriften

Fredag 1. juli i år trer endringene i hjemmekontorforskriften i kraft. Det betyr blant annet at særregler om arbeidstid på hjemmekontor oppheves.

Ifølge den gamle hjemmekontorforskriften fra 2002 skal arbeidsgiver forsikre seg om at arbeidsforholdene på hjemmekontoret er forsvarlige. Nå oppdateres forskriften på flere områder og Arbeidstilsynet får myndighet til å føre tilsyn med etterlevelse. Foreløpig vil tilsynet prioritere veiledning og informasjonsarbeid.
– Det har skjedd mange og store endringer i norsk arbeidsliv siden hjemmekontorforskriften ble innført for 20 år siden. Spesielt under pandemien, da veldig mange ble pålagt å jobbe hjemmefra, så vi at regelverket ikke var oppdatert og at det var behov for å gjøre endringer, sier Monica Seem, avdelingsdirektør ved Avdeling for arbeidsmiljø og regelverk i Arbeidstilsynet til Simployer.

Endringene innebærer blant annet at regjeringen opphever forskriftens særregler om arbeidstid.
– Det betyr at arbeidstidsreglene i arbeidsmiljøloven gjøres gjeldende også for hjemmearbeid. Vi mener behovet for vern ikke er mindre for arbeid hjemme enn arbeid fra kontoret. Forskning tyder tvert imot på det motsatte, sier Arbeids- og inkluderingsminister Marte Mjøs Persen i en pressemelding.

Arbeidsmiljøloven gjelder
Arbeidsmiljøloven gjelder også ved hjemmearbeid. I tillegg er det noen særregler for hjemmearbeid som følger av forskriften. Forskriften krever blant annet at ulike forhold knyttet til hjemmearbeidet må avtales skriftlig. Kravene til arbeidsmiljøet er også tilpasset arbeid i arbeidstakerens hjem. Forskriften kommer til anvendelse når arbeidstakeren utfører arbeid i eget hjem, men sier ikke noe om når dette kan, eller skal, skje.

Endringene omfatter:
en tydeliggjøring av når forskriften gjelder.
- et unntak fra kravet til skriftlig avtale der hjemmearbeid skyldes pålegg eller anbefaling fra myndighetene. Arbeidsgiver kan i slike tilfeller i stedet gi informasjon etter drøftinger med tillitsvalgte.
- en tydeliggjøring av at krav til det psykososiale arbeidsmiljøet også gjelder når arbeidstakeren jobber hjemmefra.
- at Arbeidstilsynet gis myndighet til å føre tilsyn med forskriften. Dette innebærer ikke at Arbeidstilsynet skal føre tilsyn i arbeidstakers hjem, men at tilsyn gjennomføres på annen måte.
- at de samme reglene for arbeidstid skal gjelde ved hjemmekontor som ved arbeid på arbeidsplassen.

Når det gjelder arbeidstid, har forskriften tidligere hatt en del særbestemmelser om dette. Departementet mener imidlertid at de alminnelige arbeidstidsreglene i arbeidsmiljøloven bør gjelde, da behovet for vern ikke er mindre for arbeid hjemmefra enn ved arbeid på kontoret.

Dessuten vil endringen medføre at man kan forholde seg til de samme arbeidstidsreglene selv om arbeidet vekselvis utføres hjemmefra og på arbeidsplassen.

8 råd til arbeidsgivere med ansatte på hjemmekontor (Simployer)

1. Oppdater deg på reglene. Sett deg godt inn i hjemmekontorforskriften og endringene fra 1. juli og sørg for å overholde kravene.
  2. Finn en god balanse. Drøft med de ansatte hva som er en god balanse for kontorarbeid og hjemmekontor. Hvor mange dager kan eller bør de ansatte sitte på hjemmekontor? Er det noen oppgaver hvor hjemmekontor ikke er egnet? Og bør du oppfordre de ansatte til å være til stede på kontoret bestemte ukedager?
  3. Lag tydelige avtaler. Sørg for skriftlig avtale om hjemmekontor. Avtalen kommer i tillegg til ordinær arbeidsavtale. Avtalen bør blant annet beskrive omfang av hjemmekontor og arbeidstid. Den bør også presisere når arbeidstakeren skal være tilgjengelig for arbeidsgiver.
  4. Hold kontakt. Sørg for god dialog med arbeidstakerne både når de jobber hjemmefra og på arbeidsplassen. Vær tilgjengelig digitalt.
  5. Legg til rette for gode møter. Sørg for løsninger som sikrer at hybride møter fungerer godt for alle – både de som er samlet i et møterom og de som henger på veggen. Pass på at møterommene er teknisk rigget for sømløst å kunne koble til eksterne.
  6. Sørg for god ergonomi. Pass på de ansatte har en ergonomisk god arbeidsplass hjemme, gjerne med regulerbar arbeidsstol, god belysning og stor regulerbar dataskjerm. Hvis hjemmekontoret ikke er optimalt tilpasset, kan relevante tiltak som variasjon i arbeidsstilling, tiltak for fysisk aktivitet og hyppigere pauser bidra til å forebygge belastningsplager.
  7. Husk bevegelse. Oppfordre de ansatte til å bevege seg på hjemmekontoret, slik man ellers ville gjort ved å gå til og fra møter eller til lunsjrommet på arbeidsplassen.
  8. Vær oppmerksom. Har du medarbeidere som kvier seg for å komme tilbake på kontoret? Ta en prat med medarbeideren for å finne årsaken til at de kvier seg. Er det forhold på jobb som gjør at vedkommende ikke ønsker å komme tilbake? Eller er det forhold hjemme som gjør at medarbeideren heller vil sitte der? Ta omsorgsplikten du har som arbeidsgiver på alvor og våg å spørre.

Cornelia Bjørke-Hill

Pressekontakt Head of Group Communications and PR 90795343

Simployer utløser det fulle potensialet i mennesker på jobb

Simployer tilbyr ekspertise og løsninger for styring og utvikling av arbeidsstyrken gjennom beslutningsstøtte, HR-software og opplæring.

Simployers visjon er å utløse det fulle potensialet i mennesker.

Simployer
Kalnesveien 5