SNITTS växlar upp akademins roll

– Akademin skapar stor samhällsnytta utöver ren forskning och utbildning. Där sker intellektuella processer och skapas samarbeten som bidrar till tillväxt regionalt och nationellt.
Det säger Regina Summer, verksamhetschef för SNITTS, medlemsorganisationen för individer och organisationer som arbetar med kunskapsutbyte och nyttiggörande av forskning.
Publicerad i "Framtidens Forskning": http://framtidensforskning.se/presentation/snitts-vaxlar-upp-akademins-roll/

SNITTS medlemmar verkar vid en rad innovationskontor, forskningsinstitut och andra organisationer över hela landet. Där finns kvalificerad personal som genom SNITTS aktiviteter professionsutvecklas. De vet bland annat hur en forskares framsteg kan skyddas inom regelverket för immateriella rättigheter, IM.
– Generellt är kunskapen om immaterialrätt låg. Många inser inte hur resultatet av forskning och kunskap kan skyddas. Det finns en missuppfattning om att patent är allt som räknas. Men som regeringens utredare kommer fram till i betänkandet ”Ökat värdeskapande ur immateriella tillgångar” finns mycket att vinna om fler skyddar sina resultat, säger Ursula Hass, styrelseordförande för SNITTS.

Nytta av akademin
Som också konstateras i betänkandet är SNITTS-medlemmarnas roll att stötta de som arbetar med att skapa ännu mer samhällsnytta. Problemet är inte att det saknas relevanta forskningsprojekt, det är att få forskargrupper att inse allt de har att vinna på att samverka över gränserna och att få mindre företag att se lönsamheten i att samverka med akademin.
SNITTS medlemmar är intermediärerna som kopplar samman akademi med företag och organisationer.
– De kan vara vägvisare in till akademin även för små och medelstora företag. Där hjälper våra medlemmar verkligen till, säger verksamhetschef Regina Summer.

Hitta rätt
En enkel väg in till SNITTS-medlemmarnas kunnande och resurser är att delta i, eller följa, konferensen ”Innovation by Collaboration”. Syftet med den är att skapa, utöka och effektivisera korskopplingar mellan akademi, näringsliv och samhällsorganisationer. Den hålls i Stockholm 15–16 september och har rubriken ”Hur skapar vi mer nytta i samhället från kunskap och forskning?”
– Stödsystemen utvecklas. Det är lätt att komma i kontakt med våra medlemmar och få hjälp. På konferensen redovisas även metoder och verktyg för ökat samarbete med stora och små företag. Forskningsrapport på forskningsrapport visar hur mycket de har att vinna på att samverka långsiktigt med akademin, och att medlemmarna i SNITTS är centrala för regional och nationell tillväxt, avslutar Regina Summer.

SNITTS
www.snitts.seSwedish Network for Innovation & Technology Transfer Support