Claudia Goldins forskning kastar ljus över könsklyftor på arbetsmarknaden och pekar på vägen mot en mer jämställd framtid.

Nobelpristagarens forskning – “Banar väg för jämställdhet på arbetsmarknaden!”

Claudia Goldin, årets ekonomipristagare, har revolutionerat vår förståelse för könsskillnader på arbetsmarknaden. Genom sin omfattande forskning har hon avslöjat de centrala faktorer som ligger bakom dessa skillnader och varför de fortfarande är påtagliga idag.

Goldins forskning visar att kvinnors deltagande på arbetsmarknaden har följt en U-formad kurva över tid. Inledningsvis minskade andelen gifta kvinnor som arbetade under övergången från ett jordbruks- till industrisamhälle på 1800-talet. Kvinnorna återkom till arbetslivet när tjänstesamhället växte fram i början av 1900-talet. Enligt Goldin är de bakomliggande orsakerna både de strukturomvandlingar som skett och att sociala normer rörande hem och barn gradvis förändrades.

Hennes forskning visar att beslut om utbildning och karriär ofta tas tidigt i livet och får långsiktiga konsekvenser. Utbildning spelar en stor roll i att minska könsskillnader i löner, och kvinnor har satsat alltmer på högre utbildning. I många höginkomstländer har de nu en högre utbildningsnivå än män. Tillgången till preventivmedel, som p-piller, har möjliggjort detta och gett kvinnor bättre möjligheter att planera sina karriärer. Trots den högre utbildningsgraden påverkar föräldraskap löneskillnaden mellan män och kvinnor. Många kvinnor upplever en lönesänkning när de blir mammor, vilket bidrar till den största löneskillnaden mellan könen. Det kan bero på faktorer som att kvinnor i högre grad tar ut föräldraledighet, förkortar sin arbetstid, VABar, och fördomar på arbetsplatsen.

Politiska åtgärder som banar väg för jämställdhet

Vi kan inte bara se på hur kvinnors chanser på arbetsmarknaden och löner påverkas av föräldraskap. En förhoppning är att det kommande lönetransparensdirektivet samt EU-direktivet, Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) kan spela en roll i att minska könsskillnader i löner. Genom att kräva att företag rapporterar om hållbarhetsrelaterade frågor, inklusive lönegap mellan kvinnor och män för likvärdigt arbete, kan det uppmuntra organisationer att vidta åtgärder för att minska dessa skillnader och förbättra sina jämställdhetspolicyer, säger Cecilia Fredriksson.

Goldins forskning – en avgörande byggsten för förändring

Även om dessa politiska åtgärder är viktiga verktyg i arbetet med att minska könsskillnader i löner är det viktigt att förstå att det är en komplex utmaning som kräver en kombination av politiska åtgärder, förändringar i arbetskulturen och samhälleliga förändringar. Claudia Goldins forskning har gett värdefulla insikter i de underliggande faktorerna, men att minska könsskillnader i löner är fortfarande en pågående strävan för samhället som helhet säger Cecilia Fredriksson.