Nu kommer nedläggningarna

Nu kommer nedläggningarna

Det är nu ett år sedan FN-organet WHO konstaterade att vi har en ny pandemi. Smittspridningen i Sverige eskalerade efter sportloven. Hemarbete rekommenderades för alla som kunde och riktlinjer om att hålla distansen blev ett måste i kollektivtrafiken. Sveriges tågoperatörer såg resenärerna minska drastiskt från en dag till nästa. Mängder av allt hårdare restriktioner under året har nu pressat den långväga kollektivtrafiken till nedläggning av hela trafiksystem. Läs vår tillbakablick från året med pandemin.

Samtidigt som pendlingen minskat kraftigt under året har vi i sinnet hela tiden pendlat mellan hopp och förtvivlan. Redan i april 2020 hoppades vi på en vändning. Men i oktober stod det klart att vi stod inför den andra smittvågen och en tredje smittvåg framstod som alltmer sannolik. Vår intresseorganisation i Bryssel, CER, har indikerat förluster i passagerartrafiken inom EU på hisnande 250 miljarder kronor. Trots idoga uppmaningar till vår regering om behovet av riktat stöd för den kommersiella trafiken har stöd uteblivit och vi möter nu en tuff vår med den dystra nyheten att SJ säger upp avtalet om regionaltåg i Mälardalen. Våra beslutsfattare letar med ljus och lykta efter ljuset i en lång tunnel och skjuter därför upp stöd till vår bransch där utslagning av mindre operatörer är nära förestående, liksom nedläggning av omfattande trafiksystem. Det står alldeles klart att regeringens åtgärder inte räcker till för att upprätthålla den samhällskritiska verksamhet våra medlemmar – Sveriges tågföretag – bedriver.

Nyheter från Öresundsbron – bron klarar kapaciteten till 2050 med begränsade infrastrukturåtgärder enligt en studie från AFRY. En fördubbling av godstrafiken på järnväg förutses, och det kommer krävas omfattande åtgärder i annan infrastruktur för att klara trafikökningen i södra Sverige som kommer efter öppnandet av Fehmarn Bält-förbindelsen 2029. Det gäller i första hand en rangerbangård i södra Sverige och fyrspår Lund-Hässleholm samt i förlängningen nya stambanor norrut. Samtidigt blir behovet av reservkapacitet kritisk för att säkerställa framtidens järnvägstransporter och en ytterligare förbindelse över Öresund för godståg är en förutsättning, läs Green Cargos vd, tillika Tågföretagens ordförande, Ted Söderholms inlägg på temat.

Företrädare för Tågföretagen debatterade i veckan i Dagens Industri att de samhällsekonomiska kalkylerna inte ger ett tillräckligt rättvisande underlag för viktiga beslut. Frågan väcker debatt, se mediesammanställningen nedan, som lär fortsätta. Vad vi efterlyser är en snabb opartisk utredning av hur de svenska prognos- och kalkylmodellerna för transportinfrastruktur kan utvecklas så att de ger ett mer rättvisande beslutsunderlag till nytta för framtida generationer. Regeringen bör omgående besluta om ett sådant uppdrag.