Restriktioner för långdistanstrafik

Restriktioner för långdistanstrafik

Vi har nu 14 dagar av analys, reflektion, dialog och inspelbakom oss efter det att regeringens infrastrukturproposition presenterades.Tågföretagen deltog igår i Trafikutskottets sammanträde och bidrog med vår synpå regeringens förslag till ram och övergripande satsningar. Vi passade samtidigtpå att beskriva den utmanande situationen för Sveriges långdistanstrafik medtåg. Vi har haft ett år av restriktioner som saknar motstycke i fredstid,med allvarliga konsekvenser för resandet. Vår delegation, bestående avstrateger och chefer från SJ, Green Cargo, Transdev, Snälltåget och MTRX höllen presentation och gav tydliga svar på en lång rad frågor från utskottetsledamöter. Särskild uppmärksamhet riktades mot underhållsskulden ijärnvägssystemet, utrullning och finansiering av ERTMS samt alternativ för stödför att upprätthålla samhällsviktiga långdistanståg. Se vår presentation och underlag.

Svar på tal har lämnats av Tågföretagen på fråga frånTrafikverket kopplat till ERTMS, dels reviderad utrullningsplan, dels det nya regeringsuppdragettill Trafikverket. Tågföretagen har svarat att ett antal vägledandeprinciper behövs framför allt på grund av utmaningarna för fordonsägare attutrusta fordon med funktionell ombordutrustning. Utgångspunkten är att undvikaERTMS-öar, alltså områden där ERTMS krävs samtidigt som ATC fortfarande användsi övrigt i systemet. Utrullningen bör inledas norrifrån och söderifrån, dock ifullständig samordning med Danmark/Öresundsbron. Storstadssystem, exempelvisMälardalen, bör installeras senare så att erfarenheter från andra delar kananvändas och utrullningen kan kvalitetssäkras. Eftersom uppdaterade tekniskaversioner oundvikligen kommer krävas under införandefasen så är kravet omstatligt åtagande avseende finansiering av ombordutrustning och risker heltcentralt. Om stödsystem inte inrättas så är vår bedömning att Trafikverketsuppdrag enligt en uppdaterad utrullningsplan är omöjligt att genomföra.Åtminstone om man vill att svensk tågtrafik ska vara intakt. En alternativlösning som ska utredas är om dubbelutrustning med ATC och ERTMS är möjlig, ilikhet med vad som är fallet i Finland.

Igår hade Tillsammans för tåg i tid, TTT, en tematräff om Covidspåverkan på punktligheten där deanalyserade Trafikanalys data som kom i tisdags. Analysen visar att det finnsett generellt samband mellan minskat antal persontåg och ökad punktlighet underpandemin. Men med det sagt så är antal tåg inte det som har största påverkan påpunktligheten. Läs separat artikel

Byggföretagen höll i veckan ett intressant seminarium somman kan lyssna på i efterhandom på temat ”Järnvägen till framtiden”. Värdet av snabb utbyggnad ochförstorade arbetsmarknadsregioner får inte underskattas!

Trevlig Valborgshelg!