Vi bygger broar

Vi bygger broar

Vårt förhandlingsteam bestående av förbundsdirektör Pierre Sandberg, Susanne Elfström Svärd och Rejhana Babovic har under tidspress och med tungt historiskt bagage lyckats ro branschens kollektivavtal i hamn. Det blev inget varsel eller konflikt denna gång. Det blev däremot en bro över till fredligt område som även inkluderar en centralt kollektivavtalad förhandlingsordning vid verksamhetsövergång i anslutning till operatörsbytena i den upphandlade persontrafiken. Vår relation till fackföreningarna och andra viktiga intressenter är långsiktig och en viktig byggsten har lagts genom överenskommelsen. Läs mer här

EU-kommissionens Strategi för hållbar och smart mobilitet är en bro för att nå klimatmålen. Det övergripande målet med strategin är att leverera en utsläppsminskning på 90 procent från transportsektorn till 2050. Samtidigt ska strategin bidra till den digitala omvandlingen och stärka upp sektorn inför framtida kriser. Planen förutser fördubblat resande med höghastighetståg och en ökning av godstrafik på järnväg med 50 procent till 2030. Till 2050 förväntar sig EU en tredubbling av resande med höghastighetståg och en fördubbling av godstrafiken. Nu återstår för Europas regeringar och transportmyndigheter att bygga fundament till denna bro, så att transportsektorns omställning inför framtiden kan fullbordas. Läs mer här

Trafikverkets arbete med vägval för utbyggnaden av nya stambanor pågår för fullt. Det återstår ännu att se om åtminstone delar av de nya stambanorna kan byggas på broar med allt vad det innebär i form av kostnadsbesparingar och effektivitet i utbyggnaden.