Gustaf Engstrand, näringspolitisk chef Tågföretagen

Steg i rätt riktning men Sverige kan bättre

Tågföretagen konstaterar att det är både sött och salt i det förslag till nationell plan 2022–2033 som Trafikverket presenterade den 30 november. Vi ser att 80 procent av investeringsbudgeten tillfaller järnvägssatsningar och att det finns kostnadsreduktioner på 65 mdr i projektet nya stambanor. Vi ser också att flera viktiga åtgärder ligger sent i planen.

− Planförslaget är ett steg i rätt riktning. Men Sverige saknar fortfarande en transportvision som stödjer utvecklingen av landets infrastruktur och det märks. Vi har en bit kvar, säger Gustaf Engstrand, näringspolitisk chef Tågföretagen.

− När det gäller det internationella perspektivet vill vi påminna om Fehrman Bält-förbindelsen som ska vara klar 2029 och troligtvis kommer öka trafiken mot Europa. Vi saknar också perspektivet EU:s stomnätskorridorer och EU:s målbild om fördubbling av järnvägstrafik de kommande årtiondena, fortsätter Gustaf Engstrand.

Vi konstaterar:

• Direktiven begränsar Trafikverkets handlingsutrymme
  • Det är stora investeringar i järnväg, men mycket ligger sent
  • Minst 65 mdr i kostnadsreduktioner för projektet nya stambanor
  • Norrland är visserligen hett, men infrastruktursatsningarna prioriteras inte i närtid
  • Känslighetsanalysen brister och tydliggör inte transporteffektivitetens vinster
  • Nya signaler om ERTMS-utrullningen: statlig medfinansiering ska utredas
  • Frågetecken är om vi klarar underhållet
  • Planen är ett steg i rätt riktning men statsfinanserna tillåter mer

Läs Tågföretagens utvecklade kommentarer till nationella planen avseende ovan nämnda punkter som finns bifogat.

Tågföretagen skapar hållbara transporter

Tågföretagen för människor samman. Vi skapar förutsättningar för att bo och verka i hela Sverige genom att förflytta människor och gods hållbart och effektivt. Järnvägens klimatpåverkan är nära noll och är stommen i ett transporteffektivt samhälle. I och med Sveriges klimatagenda ser vi att järnvägens betydelse kommer att öka. Tågföretagen verkar på en internationell och avreglerad marknad med sunda och affärsmässiga villkor. En kraftfull järnvägsbransch utvecklar Sverige.

Tågföretagen är bransch- och arbetsgivar­organisationen med cirka 70 medlemmar som har närmare 17 000 medarbetare. Bland medlemmarna finns de flesta av Sveriges aktiva tågoperatörer.

Ann-Charlotte Geissler

Kommunikation 0708-98 05 09