Misbrug – hvad nu hvis jeg tager fejl?

Dare to Care er Tjele Dansk Misbrugsbehandlings tilbud målrettet misbrugsproblemer på arbejdspladsen. Konceptet er bygget op, så virksomheder/arbejdspladser kan blive hjulpet med de udfordringer, de sidder med i forbindelse med misbrug. Dare to Care tilbyder og giver virksomheder værktøjer, så man kan gribe ind og tage den nødvendige, men svære samtale med den berørte medarbejder.

De tre mest almindelige spørgsmål om misbrugsproblemer

Tirsdag, d. 30-01 afholdt vi Dare to Care kursus for HR medarbejdere og ledere både i Jylland og på Sjælland. Det var igen meget deltagende og spørgende kursister begge steder. Når vi afholder kurserne og taler med virksomheder, er der nogle spørgsmål, der går igen:

1. Hvad nu hvis jeg/vi tager fejl?
  2. Kan vi blande os, hvis vedkommende ikke drikker på arbejde?
  3. Hvordan spotter vi andre misbrug end alkohol?

Hvad nu hvis jeg/vi tager fejl?

Svar: ”Oftest og næsten altid er der noget om snakken, når kollegaer har spottet problemet. Skulle der mod forventning ikke være tale om et misbrug, er der noget andet, den pågældende kollega har brug for at få hjælp til, så sig det du ser”, forklarer Anne-Margrethe Overgaard, der er leder af Dare to Care Sjælland. ”Det handler om at have omsorgsvinklen på og hjælpe den pågældende medarbejder videre”, fortsætter hun.

Ofte taler kolleger om problemet med andre end den, det i virkeligheden drejer sig om. Det hjælper hverken misbrugeren, kulturen eller produktiviteten i virksomheden.

Kan vi blande os, hvis vedkommende ikke drikker på arbejde?

Svar: ”Selv om den pågældende ikke drikker på arbejde, kan arbejdsindsatsen meget vel være påvirket alligevel, hvorfor det er vigtigt at blande sig. Et alkoholmisbrug kan vise sig ved uoplagthed eller abstinenser de første timer om morgenen. Den sidste time på arbejder kredser tankerne måske om at komme hjem og få noget alkohol. Der kan være humørsvingninger, og måske har vedkommende en særlig duft eller lugter måske ligefrem af alkohol. Det er dog vigtigt, at der er nogle konkrete eksempler, når man skal have en samtale med den pågældende medarbejder,” siger Anne-Margrethe Overgaard. De fysiske tegn vil almindeligvis blive mere tydeligere, jo længere tid misbruget får lov at fortsætte, her er derfor nogle generelle tegn:

Symptomer på alkoholmisbrug
  • Lugter af alkohol/alkoholdunste
  • Brug af halspastiller og mundskyllevand
  • Humørsvingninger
  • Drikker i det skjulte
  • Foretrækker fysisk afstand
  • Vigende øjenkontakt
  • Usundt udseende/ændrer udseende
  • Møder sent eller arbejder på skæve tider
  • Mange sygemeldinger (mandage)
  • Utilpas om morgenen
  • Ryster på hænderne
  • Manglende stopklods/kontroltab
  • Forlader nødigt et halvfyldt glas
  • Pinlige situationer/skandaler
  • Vandvognsperioder
  • Blackouts
  • Ægtefælle sygemelder
  • Følgesygdomme

Hvordan spotter vi så andre misbrug end alkohol?

Svar: Da vi ofte får spørgsmålet, hvordan man får øje på andre misbrug end alkohol, kommer der nogle generelle kendetegn nedenfor.

En livsstil, hvor man ofte føler, at man skal leve op til urealistiske idealer kombineret med en ny elektronisk tidsalder, sætter nye standarder for, hvad vi skal kunne klare og præstere. Mange føler måske, at de skal leve op til højere krav på arbejdspladsen eller på uddannelsesinstitutionen, end de i virkeligheden kan. Da der eventuelt er en alkoholpolitik, som siger nul tolerance overfor alkohol, går man måske over til andre rusmidler.

Det kan være brug af præstationsfremmende stoffer som kokain og amfetamin, som vinder mere og mere frem. Men det er også hash, som er mere og mere udbredt også blandt unge. Hash påvirker hjernen og dermed indlæringen og den kognitive adfærd. Ofte er følgerne ved hashmisbrug, at den afhængige dropper ud af uddannelse eller forlader sin arbejdsplads/bliver opsagt.

Symptomer på kokainmisbrug Symptomer på hashmisbrug
  • Hyperaktiv og rastløs
  • Opstemt, selvsikker, selvcentret
  • Risikovillig
  • Larmende, taler meget
  • Flakkende øjne
  • Svingende humør
  • Ændret adfærd efter toiletbesøg
  • Får let næseblod
  • Glemsom
  • Sult, tørst og træthed forsvinder
  • Møder sent
  • Faldende produktivitet
  • Svært ved at huske instruktioner
  • Bliver ikke færdig med opgaver
  • Dropper ud af uddannelse
  • Bevæger sig sløvt
  • Taler snøvlende
  • Røde øjne
  • Isolerer sig
  • Irritation, rastløshed

Endelig vinder også spil og spilleafhængighed mere og mere frem hos den unge generation. Spil findes i alle miljøer og i alle samfund, men overvægten af spilleafhængige ses dog især hos unge mænd.

Symptomer på spilleafhængighed/
ludomani
Symptomer på medicinmisbrug
  • Tjekker hele tiden smartphone/
    computer
  • Taler meget om sportsresultater
  • Taler meget om gevinster ikke tab
  • Rastløshed/stress
  • Humørsvingninger
  • Irritation
  • Angst
  • Isolerer sig
  • Bortforklarer
  • Lyver/manipulerer
  • Sløv
  • Ukoncentreret
  • Svømmende øjne
  • Ryster på hænderne
  • Svedeture
  • Kan virke urolig
  • Anspændt
  • Lettere konfus
  • Forvirret
  • Følsom
  • Grådlabil

”Det er altid vigtigt, at der er nogle helt konkrete eksempler, når man skal have en samtale med en medarbejder angående et misbrug,” siger Anne-Margrethe Overgaard. Det er derfor også en god ide at planlægge samtalen og samle de konkrete ting/episoder til samtalen. Benægtelse og minimering er et meget kendetegnende træk hos en misbruger, hvorfor forberedelse af samtalen er et nødvendigt element.

Du er velkommen til at kontakte os, såfremt du sidder med nogle konkrete udfordringer på din arbejdsplads i forbindelse med misbrug eller såfremt, du har nogle spørgsmål i forhold til at hjælpe en kollega/ medarbejder videre, så vedkommende kan få den nødvendige hjælp til at komme ud af sit problem.

• Sundhed, sundhedsvæsen, lægemidler

• alkoholmisbrug
  • information til virksomheder om misbrug
  • rådgivning om misbrug og behandling