Infrastruktur i södra Sverige – vår länk till Europa

Infrastruktur i södra Sverige – vår länk till Europa

Fehmarn Bält-förbindelsen mellan Tyskland och Danmark öppnar år 2029. Givet Europas omställning till ett klimatsmartare transportsystem kommer behovet av spårkapacitet för höghastighetståg, fjärrtåg och godståg att öka dramatiskt. För Sverige finns dock en risk att Öresund blir en flaskhals. Fehmarn Bält innebär stora möjligheter att ställa om än mer av gods- och persontrafik till gröna transporter med ökad konkurrenskraft. Enligt en rapport från Ramböll kan antalet godståg över Öresundsbron komma att fördubblas efter att Fehmarn Bält-tunneln öppnats. Ökad kapacitet och redundans – inte minst för godstrafiken på järnväg – är kritisk. Frågan uppmärksammades i onsdagens Aktuellt.

Vi upplever en politisk samsyn om behoven av mer kapacitet i form av nya stambanor och tillkommande förbindelser i Öresund under kommande år. Infrastrukturen i södra Sverige måste svara upp och de konkreta besluten – om förbindelser både för person- och godstrafik, med kapacitet för 1 050 långa tåg – måste fattas snarast. Just nu pågår intensivt politiskt arbete och Trafikverkets inriktningsunderlag för framtida infrastrukturplanering är ute på remiss till slutet av januari.

Vän av ordning har redan noterat att regeringens infrastrukturproposition ska läggas fram den 8 april.

I veckan gick VTI:s Transportforum av stapeln i coronaformat. Här möter transportforskningen både verkligheten och politiken. Infrastrukturminister Tomas Eneroth inledningstalade och intervjuades. Tydliga medskick från ministern inför infrastrukturplaneringen är att ”lagt kort ligger” samt att ”det kostar att inte investera”. Det senare är en tydlig passning till den försiktiga hållning som Sveriges politiker haft under årtionden av eftersatta satsningar. Det är bråttom att bygga ut infrastrukturen i landet och lägga grunden för Sveriges framtida konkurrenskraft.

Det finns möjlighet att ta del av Tågföretagens syn på den framtida infrastrukturplaneringen redan på tisdag nästa vecka, då vi under en dryg timme öppnar upp Fokusgrupp Infrastrukturs möte för externa intressenter. Anmäl er här om ni inte redan gjort det.

Trevlig helg!

Läs hela nyhetsbrevet