EIT Raw Materials stärker Europas konkurrenskraft

Sverige står inför unika möjligheter då EIT Raw Materials etableras – EU:s största innovationssatsning någonsin inom råvaror. Satsningen fokuserar på kommersialisering av produkter och tjänster för en global marknad. Nodetableringen i Luleå, med excellens inom primära råvaror och implementering av IT, har enorm internationell potential.
Publicerad i "Framtidens Forskning": http://framtidensforskning.se/presentation/eit-raw-materials-starker-europas-konkurrenskraft/

– European Institute of Innovation and Technology (EIT) stärker innovationskapacitet, konkurrenskraft och hållbar tillväxt i Europa. EIT Raw Materials är en långsiktig satsning som beräknas pågå i 14 år, berättar Maria Magdalena Holmgren, interim manager ansvarig för nodetableringen där också danska och irländska parter medverkar.
– Under tre års intensivt arbete har vi byggt ett starkt konsortium med industri, institut och universitet, 116 partners från 22 länder. I december vann vi EIT:s utlysning inom råvaror. Under 2015 etablerar vi organisationen – sex noder fördelade över Europa med ett huvudkontor i Berlin. Varje nod bygger på ett starkt ekosystem, förklarar hon.

Primära råvaror och IT
Noden stärker Sveriges attraktivitet och utgör ett nav för internationellt samarbete med fokus på innovation. Satsningen ska generera arbetstillfällen genom nya företag och växande SME i nära samarbete med industri och akademi.
– EIT Raw Materials är en satsning i mångmiljardklassen. Den behövs för att säkra Europas framtida råvaruförsörjning och för att bidra till ökad global konkurrensförmåga för gruvföretagen och deras underleverantörer av produkter och tjänster, betonar Monica Bellgran, forskningsdirektör vid LKAB och ledamot i EIT Raw Materials styrelse.
– LKAB vill genom satsningen skapa förutsättningar att implementera ny kunskap till utbildningar, livslångt lärande och konkreta innovationer i företagen, sammanfattar Monica Bellgran. Vi har varit med i det omfattande förarbetet och fortsätter att ta en aktiv roll i genomförandet.
– Luleå tekniska universitet har varit ledande i arbetet att utveckla EIT Raw Materials, det är särskilt skojigt att en nod etableras vid vårt campus på Porsön. Den är ett komplement till de satsningar som redan finns vid LTU, t.ex. CAMM, STRIM och NordMin, menar professor Pär Weihed, styrelseordförande för noden.
– Sverige har en god position i konsortiet med Monica Bellgran i EIT Raw Materials styrelse och Jan-Eric Sundgren, Volvogruppen, som dess ordförande. Tack vare gruv- och leverantörssektorns starka engagemang är satsningen möjlig, avslutar Maria Magdalena Holmgren.

LTU - EIT Raw Materials
I december 2014 vann konsortiet EIT:s prestigefulla utlysning inom råvaror. En av EIT Raw Materials sex innovationsnoder etableras i Luleå vid LTU campus.

eit.europa.eu

• eit raw materials