Använd dig av mentala föreställningar (visualisering) och förbered dig för nästa prestation

Mentala föreställningar (visualisering) är en mental teknik som används av de flesta inom världseliten i idrott för att utvecklas och prestera så bra som möjligt. Vare sig du är t.ex. idrottare, säljare eller företagsledare kan du använda dig av mentala förställningar för att optimera dina prestationer. Mentala föreställningar är en bra teknik att använda för att bl.a. rikta fokus, höja självförtroendet och reglera anspänningen.

Vilket är då mitt optimala prestationstillstånd? Det finns några olika sätt att ta reda på vilket ditt optimala prestationstillstånd är.

• Tänk tillbaka på en bra prestation och reflektera över vilket mentalt tillstånd du befann dig i? Vilka känslor upplevde du? Hur anspänd var du?
  • Tänk tillbaka på en mindre bra prestation och reflektera över vilket mental tillstånd du befann dig i.
     Vilka känslor upplevde du? Hur anspänd var du?
  • Skriv ner ditt mentala tillstånd direkt efter en bra prestation. Vilka känslor upplevde du? Hur anspänd var du?
  • Skriv ner ditt mentala tillstånd direkt efter en mindre bra prestation. Vilka känslor upplevde du? Hur anspänd var du?
När du föreställer dig att du agerar på det sätt du vill agera i situationen så inkludera så många relevanta sinnen som möjligt i situationen och fokusera på det som du ska fokusera på i den verkliga situationen. Föreställ dig också att du befinner dig i det mentala tillstånd som du presterar som bäst i.
Ju fler gånger du föreställer dig denna förställning desto bättre blir du på den. Ett bra knep är att först föreställa sig situationen visuellt, när du behärskar den föreställningen väl kan du sedan inkludera andra sinnesupplevelser i föreställningen. När du behärskar den föreställningen kan du även inkludera dina optimala prestationskänslor. Öva sedan på att föreställa dig den kompletta föreställningen och föreställ dig den så klart och levande som möjligt.

Om du föreställer dig denna situation regelbundet kommer det att vara lättare att föreställa dig den när det väl gäller och den kommer att bli mer klar och levande.

Om du vill lära dig mer om mentala föreställningar så läs boken Träna tanken - en bok om mentala föreställningar i idrotten. Du har även stor användning av Träna tanken inom andra prestationsområden, t.ex. sälj, ledarskap i näringslivet eller dans.

Vill du ha en föreläsning om mentala föreställningar eller köpa ett individanpassat visualiseringsprogram så kontaka oss på Imagine that

Har du frågor så kontakta oss på Imagine that.

Prenumerera på Imagine thats nyhetsbrev.

Anmäl dig till Imagine thats frukostseminarium den 4:e juni.

Ha en trevlig kväll
Imagine that