Hur kan du göra dina mentala föreställningar mer effektiva? (mental träning)

Mentala föreställningar kan du t.ex. använda för att förbättra din teknik och höja ditt självförtroende.

Mentala föreställningar kan användas av alla som vill utvecklas och prestera bättre, vare sig du är en elitidrottare, företagsledare, säljare eller advokat.

Det finns olika saker du kan göra för att förbättra dina mentala föreställningar och öka effekten av dem. Ett sätt är att befinna dig i själva miljön eller använda dig av den aktuella utrustningen samtidigt som du föreställer dig t.ex. prestationen.

Om du är en dansare kan du till exempel stå på scenen du ska dansa på när du föreställer dig din prestation.

Om du är advokat kan du ha på dig de kläder du ska ha på dig under mötet.

Om du är idrottare kan du t.ex. ha på dig din utrustning, hålla i t.ex. klubban eller sitta i båten.

En av fördelarna med mentala föreställningar är att de kan användas vart som helst och utan ev. utrustning etc. En skidåkare kan föreställa sig själv åka i backen fast hon ligger hemma i soffan och en brandman kan föreställa sig själv springa in i det rökfyllda rummet fast han sitter i ett omklädningsrum. Dock kan det vara bra att tänka på att man kan förbättra föreställningarna och dess effekt om man försöker efterlikna situationen så mycket som möjligt.

Beställ vår bok Träna tanken - en bok om mentala föreställningar i idrotten

Prenumerera på Imagine thats nyhetsbrev.

Följ Imagine that på Facebook. På Facebook kan du ta del av våra senaste publikationer och nyheter. Gå in och titta och gilla oss gärna.

Lär dig skriva effektivare mentala föreställningsövningar inom idrotten.

Kontakta oss om du har några frågor.